blog background

08 July 2010

12 Doa Amalan Harian

salam n halohalo

Assalammualaikum Tuan rumah n tamu rumah..hikhik

Td aku bca mjlh Dara.com yg aku bli tyme cuti ari tu. blom abis upanya aku bca. So, belek2la kan mna2 page yg blom d bca..*syg wooo, bli klu xbca suma kan kan kan.wink wink. Then, belek2 jumpa lak artikel ni. Aku suka n baik tuk jd amalan kita kan. Lgpn, sharing is caring kan. So, bca jela. Tingtong.

1- Doa ketika tidur. "Dengan nama Engkau wahai Tuhan, aku hidup dan aku mati."

2- Doa keluar rumah. " Dengan nama Allah, aku menyerahkan diri kepada-Mu, tidak ada daya upaya (dlm sgla urusan) melainkan dengan Allah jua."

3- Doa memakai pakaian. " Wahai Tuhanku, aku memohon kepada-Mu dari kebajikan pakaian ini dan dari kebajikan sesuatu yang pakaian ini dibuat untuknya. Dan aku berlindung dengan Engkau dari kejahatan sesuatu yang pakaian ini dibuat untuknya."

4- Doa ketika rasa takut atau terkejut. "Aku berlindung diri dengan kalimah-kalimah Allah yang sempurna dan kemarahan-Nya, seksaan-Nya, kejahatan hamba-hamba-Nya dan dari gangguan syaitan dan dari kehadiran mereka itu."

5- Doa masuk rumah. "Wahai Tuhanku, aku memohon kepada-Mu sebaik-baik tempat masuk dan sebaik-baik tempat keluar. Dengan nama Allah, kami masuk, dengan nama Allah kami keluar. Dan kepada Allah Tuhan kami. kami menyerah diri."

6- Doa bangun tidur. "Segala puji hanyalah kepunyaan Allah yang telah menghidupkan kami sesudah mematikan kami, dan kepada-Nya kami akan dikumpulkan."

7- Doa hilangkan rasa marah. " Aku berlindug dengan Allah dari syaitan yang terkutuk; Ya Allah, ampunilah dosaku dan hilangkanlah kepanasan hatiku, dan lepaskanlah aku dari syaitan yang terkutuk."

8- Doa membuka pakaian. "Dengan nama Allah yang tiada Tuhan kecuali Dia."

9- Doa ketika menghadapi kecelakaan. "Tidak ada daya upaya dan tidak ada tenaga kekuatan melainkan dengan izin Allah yang Maha Tinggi lagi Maha Besar."

10- Doa ketika sukar menyelesaikan masalah. "Wahai Tuhanku, tidak ada yang mudah melainkan apa yang telah jadikannya mudah dan Engkau menghapuskan dukacita dengan mudah jika Engkau kehendakinya."

11- Doa menuntut ilmu. "Wahai Tuhanku, kayakanlah aku dengan ilmu, hiaskanlah diriku dengan ketenangan jiwa dan muliakanlah diriku dengan takwa dan elokkan diriku dengan 'afiat."

12- Doa penerang hati. "Wahai Tuhan kami, janganlah Engkau memalingkan hati-hati kami setelah Engkau memberi petunjuk kepada kami dan berikanlah kami rahmat-Mu, bahawasanya Engkaulah Tuhan yang sangat banyak pemberian-Nya."

renung2kan dan selamat beramal. ^_^. So, korang boleh la dptkn majalah Dara.com edisi 97 Julai'10 ni di pasaran dengan kadar yg pling segera ye! Byk info2 menarik, fesyen etc.


till then, papaiiii u'olls. Assalammualaikum....

nota bantal buchuk: kami da pindah kls bru yg tlh dimahkamahkan dlm mahkamah kami sja.hehe. wat suspen pla. Xdala. Kmi da dpt kls d bwh bekas prasekolah bestari ipg. Ibarat menang kes plus dream come true afta 4 sem punya penantian ya adek2!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...